alternative questions примеры

Когда есть первоклассные мужчины, тогда все вопросы решены. – Шрила Прабхупада о феминизме и эмансипации.

(Беседа в комнате после Прессконференции, 9 июля 1975, Чикаго)

Прабхупада: Где эта независимость? Откуда появится независимость женщины, если она беременеет, а мужчина свободен (от этого)? Кто может ответить на вопрос? Вишакха?

Вишакха: Женщина уже связана своим телом. У нее нет выбора. Из-за ее тела она должна (оставаться зависимой).

Прабхупада: Да, женщина зависима по законам природы, а мужчина свободен от того, чтобы беременеть и женщине достается это бремя. Так где же независимость, равные права? Равные права значат, что иногда мужчина беременеет, а иногда женщина. Но почему только женщина беременеет, а мужчина уходит и ей приходится заботиться о детях, просить (милостыню) у правительства или что-либо в таком духе? Где тут независимость? А?

.
Прабхупада: Нет, мы не говорим, что мужчины должны эксплуатировать женщин. Мы говорим о том, что мужчины должны быть ответственными и защищать женщин.

Брахмананда: Но они настолько разгневаны из-за эксплуатации, что они не могут принять того, что на самом деле мужчина должен защищать их.

Прабхупада: Это плохой опыт. Но идеал другой. Идеал заключается в том, что мужчина должен быть первоклассным и ответственным, чтобы взять на себя заботу о женщине, а ей нужно предоставить всю защиту, все необходимое. Это долг мужчины. () И так как нет первоклассных мужчин, чтобы взять ответственность за женщину, они провозглашают независимость. Все мужчины поступают так. Они содержат подружку, делают ее беременной и уходят.

Брахмананда: В этом смысле можно сказать, что женщины ниже (хуже), но мужчины тоже, они не первоклассные.

Прабхупада: Это мы тоже говорили, что здесь нет первоклассных мужчин. Поэтому если есть первоклассный мужчина, тогда весь вопрос решен.

Прабхупада: Когда женщина независима? Поэтому, когда кто-то продвинут духовно, тогда она становится (независимой).

Брахмананда: Тогда он становится.

Прабхупада: Она может стать равной с мужчиной. Духовно продвинутые мужчина и женщина равны между собой. Но до тех пор пока человек материально закован, это не возможно.

Какие выводы можно сделать из этой беседы:
1) Под равными правами, осуждаемыми Прабхупадой в примере с беременностью, имелись равные социальные права. Но в духовной практике у мужчины и женщины есть равные права.
2) Когда Прабхупада говорил о том, что женщины должны быть зависимыми, он говорил об идеале, но он не был идеалистом, он был практичным человеком. Он понимал, что даже если женщина находится в зависимом от мужчины положении, но мужчина не first-class, то есть беответственный, женщина все равно остается с бременем взращивания ребенка в одиночку. Поэтому женщины добиваются независимости – из-за того, что мужчины не заботятся о них и ребенке.
3) Решение по мнению Прабхупады в обучении первоклассных мужчин. Поэтому для создания ведического социума требовать нужно не от женщин, а от мужчин.
ХКдд

Room Conversation
after Press Conference
July 9, 1975, Chicago
Prabhupäda: …still avoid that position. [laughter] Where is the independence? Where is the independence of woman that she has to carry the weight of the pregnancy and the man is free? What is the answer to this question? Hmm? Answer Viçakha.
Viçakha: A woman is trapped by her body. She has no choice. By her body she must.
Prabhupäda: So she is already dependent on nature’s law that man is free from becoming pregnant and the woman has to take the burden. Then where is the independence, equal right? Equal right means sometimes man may become pregnant, sometimes woman may become pregnant, but why only woman should become pregnant and the man goes away and she has to take care of the children, beg from government or this and that? Is that independence? Eh?
.
Prabhupäda: Then? Where is the independence? Why artificial independence?

Prabhupäda: No, we don’t say that woman should be exploited by men. We say the man should be responsible and give protection to woman.
Brahmänanda: But they feel so angry from the exploitation that they cannot accept that actually a man could protect them.
Prabhupäda: That is bad experience. But the ideal is different. Ideal is that man must be first-class and he must be responsible to take care of the woman, and she should be given all protection, all necessities. That is the duty of man. Just like father takes the charge of his daughter, similarly, husband should take charge of the woman. And similarly, elderly sons also took charge of the woman. The father never exploits the daughter. He gives all protection. That is the duty of the husband also. When she is grown up, she cannot remain under the protection of father. She is given, therefore, to a suitable boy to take charge. But the charge is the same, to give protection, all comforts. And because there is no first-class man to take charge of the woman, they are declaring independence. All the men are doing that. They keep girlfriend, make her pregnant, and go away, goes away.
Brahmänanda: In that sense we can say that the women are inferior, but the men also, they are not first-class.
Prabhupäda: That we also said, that there is no first-class men. So if there is first-class man, then whole question is solved.

Brahmänanda: So that is something that the reporters did not understand. This point was not discussed very fully, that actually we don’t, we are not unkind to women, we are not exploiting them as others do because one who is in the spiritual life he feels he is equal to… Men, women does not matter.
Prabhupäda: So you can write that spiritually, there is no such distinction. Spiritually, Kåñëa says that “Although there is distinction in the material field, low and high, but one who takes shelter of Me…” Mäà hi pärtha vyapäçritya ye ‘pi syuù päpa-yonayaù, striyo vaiçyäs tathä çüdräs. Find out this verse.
Brahmänanda:
mäà hi pärtha vyapäçritya
ye ‘pi syuù päpa-yonayaù
striyo vaiçyäs tathä çüdräs
te ‘pi yänti paräà gatià
[Bg. 9.32]
“O son of Påthä, those who take shelter in Me, though they be of lower birthwomen, vaiçyas, merchants, as well as çüdras, workerscan approach the supreme destination. Purport. It is clearly declared here by the Supreme Lord that in devotional service there is no distinction between the lower or higher classes of people. In the material… [break] …than great jïänés and yogis.”
Jagadéça: But this point of Kåñëa consciousness is very difficult to understand, and it will only be possible for a very few persons to grasp this truth. Therefore you are encouraging us to introduce the proper social system so that gradually people may understand. Otherwise they could never accept Kåñëa consciousness.
Prabhupäda: Kåñëa consciousness is understood by the first-class men. In the social system, if we don’t keep a first-class man, a section, then it will not be possible, socially. Or if next alternative, that everyone agrees to chant Hare Kåñëa, then it will be possible. That is the simplest method. You become first-class or last class; it doesn’t matter. You take to this chanting Hare Kåñëa mantra, then you become equally in spiritual consciousness. So it is already published in the paper?
Brahmänanda: Well, all the radio stations are carrying it. And the TV will probably have it tonight. Actually, this one purport might clarify the disagreement. They may not be so angry.
Prabhupäda: Why do they not understand, by nature’s discrimination the woman is put into greater difficulty by bearing child?
Brahmänanda: That is the one thing they cannot avoid. They cannot escape.
Prabhupäda: Why this arrangement is by nature? How they can change it?
Brahmänanda: Someone was telling me that there have been many instances that when women are being taken to the hospital to give birth to their childrenthey’re in the ambulance, and they are experiencing the painsthat they are cursing their husbands, “Why you have given me this pain?”
Prabhupäda: Yes, because birth pain is very severe.
Brahmänanda: They vow never to have sex again at that time. But…
Prabhupäda: [laughs] That çloka I was… Tåpyanti neha kåpanä bahu-duùkha-bhäjaù [SB 7.9.45]. To… The sex life and the aftereffects are full of miserable condition, so once they have sex life, they become, woman becomes pregnant, and the painful conditions are passed. But still, he or she is not satisfied, again takes the same thing, entailed by so many sufferings. Tåpyanti neha kåpana. Because he has no knowledge, he commits means the same thing again.
Jagadéça: Chewing the chewed.
Prabhupäda: Both of them suffer. But irresponsible father avoids, then the both suffering comes on the woman. She suffers the pain, birth pain, and suffers to raise the children. And the man goes away. How they are going to solve this problem? What is their answer? They become dependent on the man during sex life and purchases the pain, birth pain, and accuses the husband. And then, when the child is born she has to take care. The father may go away. The mother cannot give up the care of the children. Out of affection, she is carrying two child. So these are the aftereffects. So can the woman avoid sex, which is entailed with so much sufferings? She submits. Where is the independent woman? Therefore, if one is spiritually advanced, then she becomes.
Brahmänanda: Then he becomes.
Prabhupäda: She can become equal with man. Spiritually advanced man and woman, they are equal. So long one is materially encaged, this is not possible. [pause]


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Categories